Als zelfstandig ondernemer tijd nemen voor ontwikkeling
Margot van Beusekom, zelfstandig sportmarketeer en strategieconsultant, is haar hele leven al fan van Nike. Vroeger als jong meisje, nu ook als marketeer. Begin oktober ging zij met het Sports Leadership Program van Nyenrode Business Universiteit op studiereis naar haar mekka: het Nike hoofdkantoor in Oregon.
Dit interview met Margot is eerder geplaatst op SportknowhowXL.
Ze klinkt aan de telefoon nog wat slaperig. Geen wonder, Margot van Beusekom moet nog steeds bijkomen van de indrukken en jetlag van haar reis naar de Verenigde Staten en Canada. In dat laatste land vertoefde ze privé, in aansluiting op een week met het Sports Leadership Program van Nyenrode in Portland en omgeving, in de Amerikaanse staat Oregon. “We zijn onder andere op de campus van Nike in Beaverton geweest. Echt heel bijzonder. Ik ben mijn hele leven al fan van het merk, als consument en als marketeer.”
Van Beusekom mocht zich bijvoorbeeld vergapen aan het eerbetoon voor de beroemde golfer Tiger Woods, die door Nike levenslang wordt gesponsord. “Dat ziet er zo enorm gelikt uit, ze weten sport erg goed te verkopen. Zo merk je sowieso hoe sport leeft in de Amerikaanse samenleving en hoe groot het kan zijn. Van de stoeptegels tot de kranen op het toilet, alles ademt Nike en sport uit. In sommige opzichten kunnen wij daar nog wel wat van leren, vind ik. Ze doen bijvoorbeeld veel meer aan het eren van helden. Daar zijn wij in Nederland te nuchter voor.
Amerikaanse topsportcultuur
Tijdens het bezoek aan Nike deelden Elliot Hill (President of Consumer and Marketplace) en DJ van Hameren (CMO) hun verhaal. “Dat kunnen ze wel, hun eigen merk en business verkopen. Zeer gelikt.” Van Beusekom was ook onder de indruk van de hoeveelheid geld die omgaat in de sport op Amerikaanse universiteiten.
“Ouders stimuleren hun kinderen om goed in sport te worden. Studeren is in de VS erg duur, maar als je uitblinkt in sport kan je een beurs krijgen. Sport is dus een middel om te kunnen studeren. We hebben twee universiteiten bezocht, dat was supermooi om te zien. De sportfaciliteiten zijn state-of-the art. Iedere sportorganisatie in Nederland droomt daarvan. Oud-topvolleyballer Ron Zwerver, die als coach aan de Oregon State University in Corvallis Eugene werkt, heeft ons veel verteld over hoe het systeem werkt. In Eugene hebben we gezien hoe bij de University of Oregon het trainingscomplex voor American Football is opgezet. Dat complex wordt gefinancierd door Phil Knight, de grote baas van Nike en sponsor van de universiteit. Er wordt gespeculeerd over de kosten van het complex, daar moeten miljoenen en miljoenen dollars in zijn gegaan.”
Hoe in Amerika school de basis vormt voor sport, verschilt enorm met het verenigingsleven in Nederland, ziet Van Beusekom. “Ook niet-sportende studenten betalen mee aan het Amerikaanse systeem. Als je van topsport houdt, vind je het misschien perfect en smul je van de faciliteiten. Zelf kom ik meer uit de hoek van de breedtesport. Dan zie je ook wel de andere kant. Kinderen worden snel de kant van één sport opgeduwd, terwijl maar een heel klein percentage slaagt en competities als de NBA of NHL haalt. Daarna is er niks meer. In Nederland kan je altijd wel doorgaan met sporten in een of ander seniorenteam, op welk niveau dan ook.”
Persoonlijke ontwikkeling
Van Beusekom stroomde dit voorjaar bij Nyenrode Business Universiteit in, nadat ze via via was benaderd om het Sports Leadership Program te volgen. “Het kwam op een mooi moment.” Ze startte 2,5 jaar terug met Firma Leef!, een eigen onderneming die ze zelf omschrijft als een sportermarketingbureau. “Ik doe vooral adviesprojecten op het gebied van strategie, visie, missie, innovatie en conceptontwikkeling. Allemaal met als doel mensen meer in beweging te krijgen. Het is echt op sporters gericht – niet op de sport – en vandaar de term sportermarketingbureau.”
Van Beusekom heeft projecten gedaan voor onder meer de KNLTB, NOC*NSF, KNZB, Sport Utrecht en Rotterdam Sportsupport. Op dit moment is ze daarnaast parttime werkzaam als interim-manager van de business unit ‘sporters en fans’ van gymnastiekuniebond KNGU, voor 2,5 dag per week. “Dat gaat over alle sportactiviteiten die geen topsport zijn. Dan moet je denken aan het hele programma van wedstrijden voor disciplines als turnen, trampolinespringen en acrobatische gymnastiek. Maar het team is ook verantwoordelijk voor de fun-activiteiten, zoals de zomerkampen en het van de grond krijgen van nieuwe disciplines als freerunning en concepten als het ‘nijntje Beweegdiploma’. Dit werk ligt niet helemaal in de lijn van wat ik normaal doe, maar het is een mooie aanvullende uitdaging en omgeving om andere vaardigheden te leren en aan te scherpen.”
Opdoen van kennis
Voor Van Beusekom brengt het Sports Leadership Program verschillende dingen. “Allereerst gaat het om het opdoen van kennis. Een deel was mij wel bekend, omdat ik al langer in de sportbranche werk, een ander deel nog niet. De colleges waarin we niet-sportspecifieke kennis en inzichten toepassen op de sport, vind ik het meest interessant. Bijvoorbeeld een college over filosofie en ethiek.”
Van Beusekom vindt het bovendien een mooie verrijking van haar netwerk. “Het is echt heel gaaf om in zo’n diverse groep studenten te zitten en te sparren met mensen met een heel uiteenlopende achtergronden. En het programma biedt de mogelijkheid te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Dat was voor mij écht het haakje om mee te doen. Als zelfstandig ondernemer neem je daar niet snel de tijd voor. In ieder van de vier modules werk je in andere groepen samen. Omdat de totale groep zo divers is, is dat iedere keer weer een verrassing.”