Pinspiratie: Book Tickets
In Brazilië hebben ze een leuke en goede (want het werkt!) manier gevonden om mensen aan het lezen te krijgen. En dat was nodig; de Braziliaan las gemiddeld maar 2 boeken per jaar. Uitgever L&PM Editores heeft dit ‘probleem’ aangepakt en heeft de connectie gelegd met het openbaar vervoer, over het algemeen een plek waar veel gelezen wordt. Een slimme connectie dus. De uitgever heeft het project Book Tickets gelanceerd waarin ze tien klassiekers voorzien hebben van RFID kaarten. Iedere RFID kaart was goed voor tien gratis ritjes met het openbaar vervoer. In totaal zijn er meer dan 10.000 boeken weggegeven op de station in Sao Paolo. Vanwege de positieve reacties van de lezers overweegt de uitgever het concept nu ook uit te rollen in andere Braziliaanse steden.
Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe je bepaald gedrag kunt stimuleren. Het slimste vind ik de link met het openbaar vervoer; de uitgever heeft goed nagedacht hoe de doelgroep het beste en met de meeste impact te bereiken.
In de sport zie je dergelijke concepten ook. Denk aan het EK atletiek in 2016 waarbij hele trappen omgetoverd werden door atletiekbanen. Of denk aan het aloude, maar nog steeds erg leuke, voorbeeld van de Fun Theory van Volkswagen (https://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw). Maar waar deze voorbeelden vooral gericht zijn op fun en kortstondige activatie, lijkt het voorbeeld van de uitgever meer gericht op daadwerkelijke gedragsverandering. Het is minder vluchtig, je kunt meerdere keren ‘gebruik maken’ van het boek en je draagt het bij je. Daarnaast heb je, als je in het openbaar vervoer zit, direct tijd het boek te lezen.